lørdag 4. februar 2012

Popcakes

I Hjemmet nr 2, som kom ut 9 januar 2012, var det ett vedlegg med oppskrift og beskrivelse på å lage Popcakes. Synes dette såg veldig morsomt ut og tenkte kanskje det var noe jeg kunne lage til barnedåpen jeg skal ha i løpet av våren. Inviterte min bestevenninne Charlotte for å teste ut dette:























Litt inspirasjonsbilder: 



Tenkte det hadde vært morsomt å lage de små babyene eller de rosa små kulene, bare at jeg ville hatt blå kuler eller hvite med blått, siden det er en gutt jeg har.. Ser for meg at jeg burde få hjelp av noen som er flinkere med hendene og små detaljer dersom jeg skulle laget babyene eller disse:


Dette var bare noen av eksemplene de hadde i Hjemmet!

For å lage disse tøffe kulene, starter man med å lage en sjokoladekake:
Jeg valgte å steke den i en liten brødform da det ikke var så mye deig. Brødformen var perfekt størrelse synes jeg. 


Når kaken var ferdig stekt og avkjølt, skulle den smuldres i en bolle. 


Så skulle en lage en ostekrem..


For så å blande dette godt sammen til det ble en konfektaktig masse. 


Så var det tid for å rulle massen til små boller. De skulle nå stå kaldt en liten stund. 


For å få farge på bollene skulle en bruke noe som heter Candy Melts. Det er sjokolade med farge. Synes de smakte som hvit sjokolade.

Posen kostet 65 kr for 400gr og ble kjøpt hos O.E.Strande i Molde, men kan finnes hos butikker som selger varer for Cacas. I Molde er det O.E.Strande, Jernia og Tilbords som selger slike varer. De tar derimot ikke inn alt og det er derfor ikke alle som har sjokoladen inne. Det er også mulig å få kjøpt flere farger, best utvalg er det på nettbutikken Cacas, her finner du mye forskjellig til baking.


Tilbake til bakingen: Sjokoladen kan en smelte i vannbad eller i mikro. 

OBS VIKTIG! dersom du smelter sjokoladen i vannbad, pass på så det ikke kommer vann oppi sjokoladen! Da blir sjokoladen umulig å arbeide med. Snakker selvfølgelig av erfaring!;)


Nå er sjokoladen klar til å brukes. Starter med å stikke pinnene oppi sjokoladen, for så å stikke de i bollene. 


Jeg har brukt trepinner som brukes til grillspyd, men en får kjøpt bedre egnet pinner til dette. 



Når pinnene sitter godt i bollene, dyppes bollene i sjokolade.


Litt kakestrøssel og noe å sette pinnene i, slik at bollene ikke kommer bortig hverandre så er kakene ferdig.

 
Prøvde med denne esken, men pinnene fallt til sidene, så var ikke særlig smart... Da var det bedre med en gammel kaffekjele og en vase :)



Slik ble de seende ut! Ikke så fine som de i Hjemmet, men til å være første gang er jeg ganske fornøyd!

Må si jeg var spent på å smake!


 Joda! De var gode på smak! Men GUD hvor mektige! Klarer seg med en! hehe..

For mer inspirasjon når det gjelder Popcakes og annen gode kakerier gå inn på bloggen Passion4baking



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar